Freek Bartels
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.


Musical artiest Freek Bartels Forum
 
IndexChatLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggenfreekbartels.com
Beste bezoekers vergeet niet om ook de website www.freekbartels.com te bezoeken...

 

 Freek in de Spits

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Tessa
Admin
Admin
Tessa


Vrouw
Aantal berichten : 2184
Leeftijd : 49
Woonplaats : Den Bosch
Registration date : 10-09-08

Freek in de Spits Empty
BerichtOnderwerp: Freek in de Spits   Freek in de Spits Emptywo apr 10, 2013 12:33 am

JAMMEN MET FREEK BARTELS

Het lied Gethesemane uit de musical Jesus Christ Superstar is volgens Freek Bartels een van de meest briljante nummers uit het musicalrepertoire voor mannen. Hij vindt het dan ook zeker geen straf om het vanavond in de concertversie van de musical Jesus Christ Superstar te zingen in het Beatrix Theater Utrecht.

Als Freek Bartels praat over de nummers uit Jesus Christ Superstar komt hij superlatieven tekort. „Dat is de ultieme musical met heerlijke muziek. En dan zeker Gethesemane. Dat lied heeft een speciale betekenis voor mij. Tijdens mijn deelname aan Op zoek naar Joseph zong ik dat tijdens de workshop en later ook nog tijdens de finale, die ik won. Dit lied verveelt nooit, hoewel het niet makkelijk is hoor. Technisch is het heel pittig. Maar het is zo goed geschreven op emoties en tekst dat je jezelf er gewoon in verliest.”

Vanavond in het Beatrix Theater in Utrecht stond Freek als Jezus weer op de planken met het nummer in de concertversie van de musical. Samen met onder andere Martin van der Starre die als Judas Heaven on their minds laat horen, Renee van Wegberg die als Maria Magdalena I Don’t know how to love him zingt en Tommie Christiaan die de rollen van zowel Petrus en Simon speelt. Op tweede paasdag is de voorstelling nogmaals te zien in het DeLaMar Theater in Amsterdam en dan met René van Kooten als Jezus.

Jesus Christ Superstar vertelt over de laatste zeven dagen uit het leven van Jezus Christus. Dit gebeurt grotendeels vanuit het oogpunt van Judas, die Jezus uit pure jaloezie uiteindelijk verraadt. Hij krijgt de hogepriesters op zijn hand omdat die bang zijn hun gezag te verliezen als het volk zich steeds meer achter Jezus schaart. Uiteindelijk leidt dit tot een van de belangrijkste gebeurtenissen uit onze vroege geschiedenis: de kruisiging van Jezus Christus.

De religie achter het verhaal staat voor Freek echter op de tweede plaats zo geeft hij eerlijk toe. „Geloof kan iets engs hebben. Als iedereen er zijn eigen ideeën op nahoudt zonder daar anderen mee in de weg te staan, dan is dat prima. Maar helaas komt er vaak ellende van. Ik ben niet zo gelovig, ik hoop meer dat er iets is. Dat vind ik een mooie gedachte.” Dan lacht hij: „Voor mij stond Pasen gelijk aan eieren zoeken. Pas toen ik de film Jesus Christ Superstar zag, kwam ik achter het ware verhaal.”

Zo’n optreden als dat van vanavond geeft Freek, die doorgaans in langlopende producties zit, een adrenalinekick. „Als je weet dat je zeven maanden ergens aan vast zit, verdeel je de energie meer. Maar nu kan ik er volledig voor gaan.” Daarbij is de sfeer ook informeler. „Hoewel ik er sta als Jezus speel ik dat karakter niet. Het decor, de kostuums, alles is gestript en wat overblijft is de muziek. Die klinkt zo nog rauwer. En spelen zonder masker maakt het puurder en persoonlijker. Het is, hoewel we natuurlijk weten wat we gaan spelen, alsof je een avondje gaat jammen met de band. Een intieme sfeer in een toch grote zaal. En in tegenstelling tot twee jaar geleden, toen we nog een ingekorte versie speelden, krijgt het publiek nu echt de hele partituur te horen.”

Maar hoe leuk zo’n project ook is, Freek kijkt uit naar zijn hoofdrol in de musical Love Story die vanaf november op de planken staat. Deze voorstelling was eerder- net als Ghost waar Freek ook een grote rol in had – uitgesteld. „Dat was heel jammer en zo onverwacht. Het duurde even voor ik dat een plekje had gegeven. Maar ja, als er een deur dicht gaat, opent een andere. Door die ’pauze’ heb ik dus wat leuke korte projecten kunnen doen en er volgen er nog een paar. En weet je, het had wellicht een reden. Nu heb ik Celinde Schoenmaker als tegenspeelster. Was de productie eerder start gegaan, dan had zij door haar huidige rol als Fantine in Les Miserables in Londen geen tijd gehad. Nu wel. En Celinde is zó goed. dat Love Story even terug op de plank moest heeft er alleen maar voor gezorgd dat het er alleen nog maar beter op is geworden.”
Terug naar boven Ga naar beneden
 
Freek in de Spits
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Freek in CJP Magazine
» Freek bij Max
» Freek in de Uit.
» Freek in Plus magazine
» Where's Freek

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Freek Bartels :: ~ FREEK BARTELS ~ :: KRANTEN & TIJDSCHRIFTEN...-
Ga naar: